Biztos változtak az idők. Gyerekként hányan mondták nekünk, hogy kapcsoljuk ki a videojátékainkat és végezzük el a házi feladatot? Most a szülők ugyanolyan könnyen mondhatják: „Nincs játékgyakorlatod az iskolában?”
Több mint 200 főiskola és számtalan más K-12 iskola létezik, amelyek az e-sportot a versenyképes videojátékok tantervbe való integrálásának módjaként alkalmazzák. Az esport nemcsak az oktatásban kínál lehetőséget a versenyre, hanem más igényeket is kielégít, ideértve a csapatmunkát, a kommunikációt, a mentális szívósságot és a más pályákra átültethető készségeket.
Megéri játékosnak lenni
A Robert Morris Egyetem felajánlotta az első esport ösztöndíjat 2014-ben. A League of Legends-ben játszó hallgatók tandíjuk 35%-át (12 000 USD) fizethették az alacsonyabb szintű ösztöndíjból. Azóta iskolák százai fogadták el az e-sportot olyan érvényes csapatsportként, amelyért az egész campus szurkolhat.
Az Esports BAR+ Americas 2020 alkalmával a GGTech vezérigazgatója, America César Roses kifejtette, hogy az esporthoz és a játékhoz megszerzett készségek a hagyományos oktatás más aspektusaiban is hasznosak lehetnek.
„Az Overwatchot használtuk a fizika tanítására; Minecraft a természettudományok oktatására” – mondta Roses. „El sem tudod képzelni, milyen kifizetődő látni a sok rendkívül motivált diákot. Hiszünk abban, hogy a videojátékok és az oktatási szoftverek integrációja jelentősen átalakítja a tanuláshoz való hozzáállásunkat.”
A csapatsportokban részt vevő diákok számtalan más értékes készséget sajátítanak el, amelyek az élet más területeire is átkerülnek. Azok, akik nem annyira sportosak, lemaradnak a bajtársiasságról, a sikerélményről és az önfegyelemről, amit egy csapatban kapunk, hogy csak néhányat említsünk.
Az esport több mint játék
A Digital Schoolhouse a Nintendo UK-val szövetkezett, hogy megtudja, hogyan befolyásolják a gamified órák a tanulók érdeklődését és teljesítményét. Egy 2021-es Junior Esports Evaluation jelentés kimutatta, hogy a kísérleti Esport versenyen részt vevő diákok jobban elkötelezték magukat az iskolai tevékenységekben. A tanárok több mint fele arról számolt be, hogy a tanulók a szokásosnál magasabb szintű teljesítményt értek el.
© Nintendo UK
A diákok állítólag szerették ezt az élményt, 84%-uk több, az esport tornához hasonló tanórát kívánt az iskolában. Amint a gyerekek megtanulják, hogy ők is tudnak játékokat készíteni, a STEM iránti érdeklődésük az egekbe szökik. A tanárok 91 százaléka arról számolt be, hogy a diákokat „nagyon” vagy „rendkívül” érdekli a játékkal kapcsolatos karrier a program eredményeként.
A Nintendo UK kibővítette a programot egy új országos tornával a nyolc és tizenegy év közötti diákok számára. Az iskolák olyan Switch játékokban versenyeznek majd, mint a Mario Kart 8 Deluxe, a Race with Ryan és a Crayola Scoot.
„Első kézből láthattuk, hogy ez milyen pozitív hatással volt azokra a tanulókra, akik részesültek a csapatmunkából, a stratégiából és a társadalmi fejlődésből” – mondta Kalpesh Tailor, a Nintendo UK kommunikációs vezetője. „Nemcsak inspirálja a tanulókat, hanem segíti a tanárok és a szülők oktatását is a digitális készségek által kínált végtelen lehetőségekről.”
A jó játék
A személyes és szakmai készségek mellett az esport lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy megismerjék és támogassák a fontos társadalmi kérdéseket, például az élelmiszer-ellátás bizonytalanságát. Az esport lehetőségeket teremtett a rosszul ellátott közösségek és kisebbségek számára is.
Például az esports lehetőséget adott a történelmileg fekete főiskoláknak és egyetemeknek (HBCU) az adománygyűjtésre és a hallgatói részvétel javítására. Augusztusban az egyesült államokbeli székhelyű non-profit esport szervezet, a Cxmmunity és a Version1 amerikai esport szervezet ösztöndíj- és mentorprogramot indított a HBCU hallgatói számára.
A nők az oktatásban is profitálnak az esportból. Az év elején az észak-amerikai játékközösség, a*gameHERs elindította első női egyetemi részlegét a Lenovo Esports, a Stay Plugged In (SPIN), az eFuse, az Evil Geniuses’ Geniuses League és mások támogatásával.
© the*gameHERs
Nem csak az iskolák profitálnak ebből. Az iskolai esport programok segítenek a szülőknek a gyermekeik által megszerzett karrier és életkészségek oktatásában. Hasonlóképpen, az esport mint iparág megtöri azt a sztereotípiát, hogy a játékosok lusta fiatal fiúk, akik szüleik pincéjében élnek. Most arra ösztönzik a diákokat, hogy kövessék játékról alkotott álmaikat a munkaerőpiacon, ami mindenkinek jó.